Učíme se mapovat pro Openstreetmap s JOSM – 4. Opravujeme chyby

Openstreetmap je wikipedie na poli map. Není tedy divu, že něco je špatně, nepřesně či jednoduše chybí. Chybějící silnici, stezku, či bod zájmu můžeme doplnit. Nepřesnosti, chyby je též třeba eliminovat, protože další zpracování těchto dat může přinést komplikace, ne moc dobré routování a spousty dalších nepěkností. Chytré hlavy v komunitě OSM se snaží udržet data v co nejkonzistentnější podobě a proto vznikají nástroje na kontrolu chyb.

Oblíbil jsem si keepright, který v mapě zobrazí postižená místa bleskem různých barev a vzorků. Na rozlišení si rychle zvyknete a můžete rychle opravit chyby své i pomoci o kus dál. Uživatelské rozhraní jednoduché, průměrně znalý PC uživatel hnedle pochopí jak se celá mapa ovládá. Jedinou podmínkou, pokud chcete editovat s JOSM je instalovaný plugin remote control, ale to už víte jak na to z minulého dílu. Na českém překladu pracuji.

Nejčastější chyby a jak je odstranit si ukážeme v praxi i s obrázky. Jsou to tak podstatné chyby, které by měli být opraveny co nejdříve 🙂

almost-junctions – skoro napojené cesty
intersections without junctions – protnutí bez uzlu
overlapping ways – překrývající se cesty

 

Almost-junctions – skoro napojené cesty

Ve všech případech si vyhledáte blesk příslušné barvičky, když na něj kliknete bude Vám nabídnuvší bublina stále na očích. Máte pak možnost kliknout na JOSM a následně chybu zeditovat.

Almost junction na webu keepright

Almost junction na webu keepright

V JOSM vypadá situace následovně.

Almost junction v JOSM

Almost junction v JOSM

Je vidět, že cesty jsou blízko sebe a mohli by na sebe navazovat. V měřítku  které je vlevo nahoře je to více než pravděpodobné a proto je to označeno jako „chyba“. Nenechte se však mýlit. Může tam být zeď či plot, nebo dokonce silové pole. Ověřte třeba UHULem Důsledek takové chyby způsobí to, že nebude fungovat korektně routování. Prostě v digitálním světě se neudělá hop přes dírku v silnici.

Jak tedy z té šlamastiky ven ? Označíme si oba dva nejbližší body a stiskneme M jako sloučit ( angl. merge ). Tím se uzly spojí a je to. Můžete opakovat postup několikrát a pak celé odeslat najedenou. Nemusíte po jedné opravě. Pokud chybu opravíte, tak se vraťte k bublině a zvolte ignore temporarily (error corrected) nebo ignore (false-positive) pokud opravdu víte že to chyba není.

Chyba je to poměrně častá. Avšak je to způsobeno přítomností chodníků podél silnic, které nejsou napojeny ( ač by měly ? – prostor dole pod článkem – mám za to že by chodník měl být zakončen do silnice ). Další důvod co zřejmě způsobuje tuto chybu je v editoru Potlatch ( osobně jej nepoužívám ) napojování tlustých čar, někdy to prostě není vidět. Nováček se splete.

Intersections without junctions – protnutí bez uzlu

Představte si dvě silnice a křižovatku. Intersections without junctions – protnutí bez uzlu je skoro to samé, ale bez té křižovatky. Dalším případem je ošklivost zakreslení silnice do silnice, nebo její části. Proto tato chybička zaslouží naši pozornost. A to následujícím způsobem, buďto tam ta křižovatka je, nebo silnice vede přes most, tunel. Další možnou variantou je křížení voda-silnice, cyklo-silnice. Můžete si podrobně vyklikat v levém menu keepright viz obrázek.

Intersections without junctions v Keepright

Intersections without junctions v Keepright

Situace v JOSM je následující – voda teče přes silnici… asi ne, tipoval bych to na kanál, zemní vody. V tom případě můžete silnici rozdělit viz obrázek a tomu úseku přiřadit layer=1 2 3 atp v tomhle případě stačí 1. Pokud víte, že je přes silnici veden most, přidejte tag bridge=yes, to stejné s tunnel

Intersections without junctions v JOSM

Intersections without junctions v JOSM

Intersections without junctions v JOSM a oprava, layer=1

Intersections without junctions v JOSM a oprava, layer=1

Overlapping ways – překrývající se cesty

Překrývajících cest je pomálu, ale jsou. Jsou z doby minulé kdy se to mastilo cesta necesta, way přes way. Jistě uznáte že silnice v silnici nemá prakticky žádný význam, data navíc. Dříve se třeba do silnic takto zakreslovaly autobusové linky. Teď máme relace.

Overlapping ways v Keepright

Overlapping ways v Keepright

V keepright neni moc na první pohled poznat kde je chyba, ale JOSM ukáže, kde je zakopaný pes. Opět si rozdělíme cestu. Označíme ji celou a kde chceme rozdělit ( uzly ) taky označíme. Pak zmačkneme P. Udělá se nám najednou cesta ze tří částí. Tu prostřední přebytečnou můžeme vyjmout tak, že nad ní podržíme prostřední tlačítko myši – bude přeblikávat mezi cestami které jsou pod kurzorem.

Overlapping ways v JOSM

Overlapping ways v JOSM

Ostatní chybičky

Nevím zda to je nějak vyžadováno či doporučováno routováním, ale u silnic, stezek mě celkem vadí dlouhé úseky, které jsou třeba rozděleny vedlejšími pěšinami, silnicemi, aby byli v kuse. Přijde mi logičtější mít jednu cestu, klidně z více segmentů, přičemž každý vede od křižovatky do křižovatky.

Dlouhé úseky - vyznačeno červeně

Dlouhé úseky - vyznačeno červeně

Máte nějaké zkušenosti jak opravovat, zdokonalovat Openstreetmap ? Podělte se v diskuzi !

 

Záložka pro permanentní odkaz.

4 reakce na Učíme se mapovat pro Openstreetmap s JOSM – 4. Opravujeme chyby

  1. xkomczax říká:

    Chtěl jsem se zeptat na tu sekci „ostatní chybičky“: jak a proč by to tak mělo být? Dám příklad: mám silnici první třídy z města A do města B. Ta prochází pár vesnicemi, ve kterých se na ni navazují silnice nižší třídy a ulice a vede skrz most přes místní říčku. Osobně to dělávám tak, že sinici rozdělím pouze v místě toho mostu. Je to podle tebe správně? A pokud ne, jak by to mělo být a proč? Díky za odpověď 🙂

    PS: jinak dík za ten plugin, keepright znám, ale nenapadlo mne hledat jej jako plugin do JOSM. V JOSM je totiž validizace již zabudovaná (nevím přes co) a řve na tebe minimálně když chceš uploadovat na server (lze zrušit upload, zjistit chyby, opravit, nechat si to zvalidovat a když je stav chyb pro tebe únosný, znovu uploadovat)

    • gpsfreemaps.net říká:

      Správně je to tak i tak. Jen s tou mojí variantou se pak pracuje lépe když edituješ později, nebo potřebuješ změnit úsek. Většinou se třeba surface mění od křižovatky do křižovatky. Prostě každý má jiný styl. Keep editing !

    • gpsfreemaps.net říká:

      A eště další co mi rve srdce, když jsou silnice v jednom kuse. Zkus pracovat s relacemi a přidávat do stávající 🙂

      • xkomczax říká:

        Tak s relacemi pracuji, ale pouze pokud je silnice nějak pojmenovaná či má něco společného jako celek.

        Co pořád nechápu je proč by neměla být silnice (první třídy třeba) v jednom kuse klidně i pár desítek kilometrů (pokud tam nejsou mosty nebo tam není různě kvalitní povrch – pokud jej zrovna zadávám).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *